Aktuální anketa:



PROJEKT POTRAVINOVÉ A MATERIÁLNÍ POMOCI POMPO II.

Co je POMPO II? POMPO II je zkratka projektu „Potravinové a materiální pomoci nejchudším osobám II“, který od 4/2017 volně navázal na náš podobný předchozí projekt z let 2016-2017 s názvem „FEAD“. I ten byl o distribuci věcných darů z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Jde o společné projekty zemí Evropské unie pro léta 2014 – 2020, prostředky fondu mají přispět ke snížení počtu osob ohrožených chudobou a sociálním vyloučením tak, že jim budou partnerské organizace materiálně pomáhat se zajištěním základních potřeb. Tato pomoc je v ČR financována z Operačního programu potravinové a materiální pomoci, koordinována MPSV ČR.

Proč je pomoc poskytována? Snahou je bojovat s chudobou a souvisejícími aspekty, které prohlubující se sociální nerovnost do společnosti přináší – nebezpečím hlubšího sociální vyloučení a spirálou dalších návazných patologických problémů (např. závislosti, rozpad rodiny, bezdomovectví, kriminalita, …). Cílem je tedy snižování počtu lidí chudobou ohrožených: méně lidí bude trpět nedostatkem jídla, zejména jídla kvalitního a vyváženého, takže nebude ohroženo jejich zdraví. Méně lidí si nebude schopno zajistit osobní hygienu o sebe nebo své děti.

Plakátek publicity programu

Kdo pomoc u nás v místě realizuje? Partnerskou organizací MPSV a Potravinové banky v Olomouckém kraji z.s. pro uskutečnění projektu v regionu Zábřežska, Mohelnicka, Štítecka, Postřelmovska, Lošticka, Úsovska, Červenovodska a Tatenicka je CHARITA ZÁBŘEH. V oblasti Králicka tento projekt realizujeme ve spolupráci s CHARITOU ÚSTÍ NAD ORLICÍ.

Ke komu pomoc směřuje? Jde o širokou škálu všech těch, kteří žijí v ohrožení chudobou, a jejich příjem nestačí na pokrytí základních nejdůležitějších potřeb. Jde například o jednotlivce v obtížné finanční nebo sociální situaci či třeba lidi bez domova, nebo ty, kdo jsou budoucí ztrátou domova ohroženi. Jde ale také o nízkopříjmové rodiny a domácnosti s větším počtem dětí, neúplné rodiny se samoživiteli, seniory s nízkým důchodem, lidi s duševním onemocněním apod. Pomoc cílí také na ty, kdo žijí v nevyhovujícím bydlení (azylové domy, ubytovny) či v sociálně vyloučených lokalitách. Nemusí vždy jít jen o potřebné zcela bez příjmů ze zaměstnání: mohou pracovat za minimální mzdu, může jim být zaměstnavatelem zadržována mzda, mohou např. v obci vypomáhat na podporovaných místech VPP, případně konat veřejnou službu.

Je nějaké přesné kritérium kdy a komu pomoci? Pomoc není „nároková“, lze její poskytnutí přiznat, ale i odmítnout. Na rozdíl od sociálních dávek není přidělována automaticky po splnění nějakých kritérií (např. výše příjmu dle koeficientů násobků životního minima). Při distribuci pomoci se přihlíží zejména k individuální situaci potřebných. Vždy rádi pomůžeme tam, kde uvidíme konkrétní aktivitu a vlastní snahu lidí měnit svůj život k lepšímu, ochotu ke spolupráci a připravenost převzít zodpovědnost za svá rozhodnutí. Neradi pak naopak pomáháme tam, kde lidé vždy jen pasivně čekají, jak se o ně kdo jiný postará. K odmítnutí vydat balíček pak vždy dojde v okamžiku, když člověk dorazí na výdejní místo pod vlivem návykových látek, pomoc si vynucuje, v minulosti ji nevyužil pro svou potřebu dle dohody a například ji zpeněžil či vyměnil.

Ilustrační foto

Charita Zábřeh poskytuje balíčky pouze lidem pobývajícím v obcích regionu její působnosti = děkanátu Zábřeh (ORP Zábřeh, ORP Mohelnice, částečně pak ORP Lanškroun) a také v celém sousedním ORP Králíky. Lidé z jiné lokality se pak mohou obracet na svou vlastní, místně příslušnou Charitu, která je do projektu též zapojena.

Jak konkrétně pomoc vypadá? Pomoc je realizována formou bezplatného poskytnutí a distribuce balíčků s potravinami, hygienickými, drogistickými a čistícími potřebami, oblečení a základních domácích, kuchyňských potřeb. Balíčky jsou (na rozdíl od předchozího projektu FEAD, kde každý byl již dopředu připraven a měl své pevné, neměnné složení i hodnotu) individuálně sestavovány dle potřeb, možností a rozmanité situace žadatele o pomoc. Komoditami je Charita průběžnými závozy zásobována skrze olomouckou Potravinovou banku, věci dodává MPSV vysoutěžený dodavatel, který vzešel z veřejné zakázky. Technická specifikace či požadavky na složení potravin, textilu nebo hygieny najdou zájemci na webových stránkách k projektu www.charitazabreh.cz/pompo. Snahou MPSV je přerozdělovat potraviny trvanlivé a kvalitní, aby například výrobky obsahovaly velké procento skutečného masa, neobsahovaly levné náhražky a velká množství barviv a jiných látek apod. V sortimentu potravin se pamatuje na domácnosti, které mohou získat suroviny pro další úpravu pokrmů, ale i na jednotlivce bez zázemí domova a kuchyňky, kteří musejí využít hotové pokrmy. Potraviny není třeba uskladňovat v chladu, např. maso je v konzervách. Obsahem balíčku nejsou čerstvé potraviny pro rychlou spotřebu: pečivo, ovoce, zelenina.

Ilustrační foto

Hygienický balíček, který obsahuje prostředky pro osobní hygienu a drogistické zboží lze opět přizpůsobit s odlišným složením pro jednotlivce, který žije na ulici nebo pro rodinu. Specifické položky lze darovat do rodin s malými dětmi – u potravin se jedná o kojeneckou výživu, přesnídávky, příkrmy, nebo v hygieně pak o pleny, dětský olej, pečující krémy, prací prášek sensitive.

Co je součástí balíčku? Balíček sestavujeme z následujících položek, které jsou nám průběžně dodávány:

  • potraviny: čočka, hrách, fazole, mouka pšeničná celozrnná/rýžová bezlepková, rýže ve varných sáčcích, cukr, trvanlivé/sušené mléko, mléčná kojenecká výživa (dle stáří dítěte 1-5), těstoviny vaječné/semolinové, vitaminové doplňky, instantní kakaový nápoj, rajčatový protlak, olej řepkový, konzerva – vepřové/hovězí maso ve vlastní šťávě, konzerva - guláš s hovězím masem, konzerva – tuňák/sardinky, ovocná přesnídávka jablečná/ meruňková/broskvová, příkrm pro děti s kuřecím/rybím masem, džem ovocný, instantní kaše, piškoty, polévka v sáčku – hrachová, instantní polévka, fazole sterilované, celozrnné chlebíčky, kukuřičné plátky, ovocný/černý čaj, kuřecí bujón, med.
  • hygiena a drogerie: toaletní/tekuté mýdlo, šampón, sprchový gel, zubní kartáček/pasta, prostředek na mytí nádobí, krém na ruce, holicí strojek, gel na holení, mýdlo na praní, dětské jednorázové pleny (velikosti 1-5), dětský olej, pečující krém, vlhčené ubrousky, dětský šampón, dámské hygienické vložky, papírové kapesníčky, toaletní papír, náplast s polštářkem, univerzální čisticí prostředek, desinfekční prostředek, prací prášek, tekutý prací prostředek sensitive, gel na praní color
  • textil v členění dle velikostí, pohlaví a sezónnosti: ponožky, boxerky, tílko, spodky, kalhotky, čepice, rukavice, šála, ručník, utěrka, prostěradlo
  • domácí potřeby: hrnec, pánev, hrnek, talíře, příbory, otvírák na konzervy, smetáček s lopatkou, hadr na podlahu

POZOR: Ne všechny položky máme vždy aktuálně skladem. Co můžeme dále přerozdělovat, souvisí s finanční alokací, kterou máme smluvně na celou dobu trvání projektu rozpočtenu. Dále s tím, jak je zboží průběžně uvolňováno MPSV do skladů potravinových bank a co tedy mají pro nás k dispozici tam.

Poskytuje se jen jídlo, hygiena, oblečení a domácí potřeby? Účelem projektu není jen poskytovat materiální pomoc. Ta může být ale i „vstupenkou“ k tomu, aby byly řešeny hlubší příčiny a souvislosti sociálního vyloučení, neuspokojivé sociální situace či nízkých příjmů. Naší povinností je odkazovat na tzv. doprovodná opatření. Jde o vytipovanou sadu nástrojů v regionu dostupných, které mohou – pokud si je klient sám zvolí – pomoci řešit jeho situaci.

Jak často lze balíček poskytnout? Pomoc má dvojí charakter: buď jednorázové v akutní těžké situaci (např. zpozdilo se vyplacení příjmu a potřebný je bez úspor) nebo dlouhodobější, déle trvající podpory. Není nijak striktně omezeno s jakou frekvencí, jak často a v jakém počtu lze balíčky poskytnout. Vše se posuzuje individuálně. V odůvodněných případech tak lze jednomu člověku/rodině pomoci i vícekrát v jednom měsíci, případně jim při jedné návštěvě výdejního místa poskytnout zaráz více balíčků (např. vícečetná rodina, větší vzdálenost a tím pádem vyšší náklady na návštěvu výdejního místa).

Kde a kdy se balíčky vydávají? Balíčky jsou vydávány naším pracovníkem na výdejních místech, která máme zřízena napříč svěřeným územím. Ve všední dny jsou otevřena následovně:

město

adresa výdejního místa

otevírací doba

Zábřeh

Valová 290/9 (boční vchod Občanská poradna)

pondělí

13:00 – 15:00 hod.

čtvrtek

8:00 – 10:00 hod.

Mohelnice

Zámecká 19/11

středa

12:00 – 14:00 hod.

Králíky pro oblast ČervenoVodska

Karla Čapka 316 (kancelář v přízemí budovy MěÚ)

po PŘEDCHOZÍ domluvě s Bc. Ferancovou, tel.: 465 670 862

Výdejní místa fungují od dubna 2017, k ukončení této etapy projektu dojde 30.9.2018. ! POZOR: výdejní místa jsou otevřena jen ve dnech a v době výše uvedené, mimo otevírací hodiny slouží zázemí ke zcela jiným účelům a nikdy jindy tam lidé balíčky s pomocí nedostanou! Případné výjimečné situace, při kterých dojde k uzavření výdejních míst (z důvodů technických, čerpání dovolených či dočasného vyčerpání zásob) komunikujeme v Aktualitách na našem webu www.charitazabreh.cz

letáček POMPO

Jen v opravdu výjimečných a odůvodněných případech (např. stáří, snížená mobilita, handicap, nemožnost si balíček pro jeho váhu odvézt) uskutečníme dodání a závoz balíčkem až do domácnosti. Ať již sami, nebo prostřednictvím tam působících sociálních či jiných podpůrných služeb, pracovníků obce.

Musí obdarovaný příjem z hodnoty balíčku někde přiznat a zdanit? Program doplňuje národní systém sociálního zabezpečení a existující finanční i nefinanční nástroje pomoci nejchudším. Pomoc je poskytována formou adresného daru a znamená pro podpořené skutečnou hodnotu navíc, kterou nelze odečíst ze sociálních dávek ani z příjmů v případě vykonávaných exekucí. Dar nevstupuje do příjmů (i společně) posuzovaných osob. Poskytnutím balíčku vznikne podpořeným osobám úspora v nákladech svých rodinných/osobních příjmů dle jeho orientační hodnoty – potraviny nebo hygienu každodenní spotřeby nemusí nakupovat. Tím pádem mohou zodpovědně přesměrovat své příjmy na úspory, podporu a rozvoj osobnosti svých dětí (kroužky, tábory), úhradu dlužných částek (nájem obci, odpady, školkovné, obědy ve škole), nutné opravy vybavení bytu apod.

Kontaktní osoba zodpovědná za realizaci projektu v CHARITĚ ZÁBŘEH:

Mgr. Tomáš Orehek, DiS., kancelář: Valová 290/9, Zábřeh; telefon: 736 509 474; email: fead@charitazabreh.cz

 

EU - Operační program

 

Charita

Charita Zábřeh
Žižkova 15
789 01 Zábřeh
tel.: 583 412 587


Vyhledej na webu:


Projekt cestovatelé

Rychlé odkazy
Tříkrálová sbírka
Výroční zpráva
Ples Charity

Aktuality
Připravované akce
Tiskové zprávy

Chtěli jste vědět
Otázky a odpovědi
Zeptejte se nás

Charita Zábřeh
na mapě
Charita Zábřeh na mapě
Charita Zábřeh na mapě ČR